Historie

Het is de zaterdag voor Pasen. Paaspop Zieuwent staat in de startblokken. Het testen van de geluidsinstallatie hoort daar natuurlijk bij. Het dreunt door heel Zieuwent, tot strak zeven uur ’s avonds. Dan wordt het soundchecken resoluut het zwijgen opgelegd. Dit is zo afgesproken met de kerk, want de traditionele paaswake begint om 19.30 uur in de Sint Werenfrieduskerk. Totdat de dienst is afgelopen moet het rustig zijn in het drop. De kerkgangers mogen niet gestoord worden. Zo luidt de afspraak die al stamt uit 1980, het geboortejaar van Paaspop.

Meteen in het geboortejaar gaat het mis. De eerste band begint te vroeg met optreden. De net te fanatieke drummer is tot in de kerk te horen. Resultaat? Boze parochianen en een geïrriteerde pastoor. Zij roepen de organisatie van Paaspop op het matje. De toenmalige voorzitter, Toon Waalderbos, helpt de problemen uit de wereld en maakt duidelijk dat dit eenmalig is geweest. In het vervolg zullen alle artiesten en acts zwijgen tijdens de paaswake, totdat ze zeker weten dat de dienst is afgelopen.

In deze spoedvergadering wordt ook meteen de afspraak gemaakt dat op eerste Paasdag gewacht moet worden met optreden tot het paasvuur is aangestoken. Dus ook tijdens de traditionele tocht van de harmonie en schutterij en het ontsteken van de boeksenmiete worden de bezoekers niet gestoord door muziek uit de Paaspoptent. De eerste acts beginnen pas te spelen als het paasvuur staat te branden. Dat levert wél hele mooie plaatjes op, kijk maar.

Het ontstaan

Na drie dagen van muziek kijkt het dorp tevreden terug op de eerste editie. Het is een feest geweest voor jong én oud. Een nieuwe traditie is geboren. Jongeren kennen inmiddels niet meer anders. Wat voor hen Pasen betekent? Paaspop natuurlijk! Of Pasen nu vroeg valt in maart of laat in april, het driedaags popfestival in het dorp ís er. Voor de liefhebbers in de regio staat Paaspop bekend als de opening van het festivalseizoen. Maar eigenlijk is het puur toeval dat in 1980 Paaspop wordt geboren. 

Het oude bestuur van Paaspop Zieuwent: Martin Hummelink, Toon Waalderbos, Cilia Stortelder, Ton Peters & Jos Kolkman.

Een jaar eerder treedt de groep Teaser op tijdens het jongerenweekend van Jong Nederland. Naast het clubgebouw De Waareise staat een tent die al snel volloopt met popliefhebbers. Zonder veel reclame te maken wisten zij toch hun weg naar de tent te vinden. Dit smaakte naar meer! Op initiatief van de leiding van Jong Nederland wordt het eerste popfestival met Pasen georganiseerd. Toon Waalderbos (toenmalig voorzitter van Jong Nederland), Ton Peters, Martin Hummelink, Jos Rouwhorst en Jos Kolkman vormen het bestuur. Cilia Stortelder neemt al snel de plaats van Jos Rouwhorst over in het stichtingsbestuur. Deze vijf helden vormen jarenlang de motor van Paaspop.

De eerste poster van Paaspop Zieuwent, ontwerp: Maarten ten Have.

1980: de eerste keer

In 1980 vindt Paaspop nog steeds naast De Waareise. Mono Man, Jolly Good Company en White Honey trekken 300 man de tent in, daarmee is de eerste avond uitverkocht. Met dertig vrijwilligers, van tap tot toilet en van entree tot bewaking, wordt het festival gerund. Dit zijn veelal leiding en vrijwilligers van Jong Nederland.

De sfeer is gemoedelijk, zelfs wanneer de bewaking iemand betrapt op het losmaken van touwen van de tent. De jongen in kwestie wordt subtiel in een grote plas water naast de tent geduwd. Daarna krijgt hij de opdracht om de touwen weer vast te maken. Als alles weer op z’n plek zit, zegt de bewaker: En no weer naor binn’n!

Het koffieconcert

Op tweede Paasdag 1980 vindt het koffieconcert plaats. Dit is bedoeld als goedmakertje voor alle ouderen in het dorp, want zij zitten drie avonden met de herrie. Vijf verenigingen bieden iedereen een gratis kopje koffie, vandaar de naam. Gratis, daar houden Zieuwentsen wel van, daarom komt oud en jong Zieuwent massaal opdagen. Tijdens deze eerste editie wordt ook het Zieuwentse volkslied ‘k Bun zo bli-j dat Söwent besteet’ gepresenteerd. Alle herrie was meteen vergeven en het legendarische koffieconcert was geboren.

Een vurige afterparty

De eerste keer dat Paaspop plaatsvindt, ziet het bestuur alleen nog wat er over is van het paasvuur. De avond zelf zijn ze te druk met artiesten, roadies en andere Paaspop-zaken. Jos Kolkman herinnert zich nog dat hij langs het smeulende vuur fietste en ondertussen een sjekkie rolde. Naast de dampende hoop as ziet hij nog iets vurigs in het gras. “Ik sta rustig van mijn sjekkie te genieten en zie tot mijn verbazing ineens in de mix van paarse gloed en ochtendnevel twee ritmisch op en neer bewegende witte billen mijn gezichtsveld binnenkomen. Ik ben blijkbaar niet alleen. Na enige tijd ontdekt het minnende stel mijn aanwezigheid en ik ontdek dat ik ze ken en weet dat ze niet bij elkaar horen. Ik stap op de fiets, rij verder de ochtend in en denk: wat is vuur toch mooi!

Paaspop 1985, ontwerp van Vic Hulshof.

1985: Herman Brood in Zieuwent

In 1985 staat Herman Brood als publiekstrekker geprogrammeerd op zaterdag. Een paar uur voor zijn optreden wordt het bestuur gebeld: de manager (Koos van Dijk) is zijn de injectiespuiten voor diabetes en de kleefpasta voor het gebit vergeten. Zonder deze dingen kan Herman Brood niet optreden. Gelukkig worden de spuiten via de huisarts geregeld en een dienstdoende arts uit Aalten brengt de kleefpasta. Hierna volgen nog meer escapades met Herman, maar het lijkt me beter om die hier niet te beschrijven. Dat moet je maar aan je ouders vragen. Het belangrijkste was dat Herman Brood een spetterend optreden gaf, ondanks dat hij even spoorloos was en te laat op het podium verscheen.

Paaspop 1987, ontwerp van Vic Hulshof.

1987: sensatie met Uriah Heep

Voor Paaszaterdag 1987 staat Uriah Heep op de planning. In die tijd zorgde de hoofdact (Uriah Heep dus) ook voor het licht en geluid van het voorprogramma. Nadat het voorprogramma de zaal helemaal had opgewarmd, vroeg de tourmanager van Uriah Heep het bestuur om alvast af te rekenen. Het bestuur ziet daar geen probleem in en betaalt hem.

Vlak voordat Uriah Heep moet beginnen met spelen, trekt een crewlid de stekker uit de geluidsinstallatie. Opeens is het doodstil in de tent en gaat het licht op zwart. Ze willen eerst geld zien, het voorprogramma is al af en ze hebben nog geen rooie cent ontvangen. De Paaspopprogrammeur wordt vast tegen de muur gedrukt en er volgde dreigende taal (ik ga hier niet quoten, we moeten netjes blijven). Gelukkig werd het opstootje snel de kop ingedrukt, want de manager erkent het geld al te hebben ontvangen. Het licht en geluid kan weer aan en Uriah Heep kan optreden.

Melken bij de buurman

Op paaszondag komen de meiden van A Case of Tomatoes & Catch-up Band naar Zieuwent. Alle leden hebben nog nooit koeien van dichtbij gezien, laat staan geaaid. De buurman van Paaspop, Jan Nijenhuis, nodigt hen uit bij hem op de boerderij. Tijdens het melken mogen de meiden meekijken en helpen. Onvergetelijk, zeggen de meiden na hun ervaringen op Paaspop. We hopen maar dat ze het niet alleen over het melken van de koeien hadden…

Paaspop 1995, ontwerp van Vic Hulshof.

1995: Marco Borsato treft een uitgestorven dorp

Als Marco Borsato op tweede Paasdag in 1995 door Zieuwent rijdt, lijkt het hele dorp uitgestorven. Het regent pijpenstelen en er is helemaal niemand op straat. Hij vraagt zich af waar hij nu weer terecht komt. In de kleedkamers wordt hij overtuigd om toch gewoon op te treden. “Maak je maar geen zorgen. Er zijn meer mensen in de tent dan in het hele dorp wonen.” Op goed geluk zet hij toch maar zijn nummer 1 hit ‘Dromen Zijn Bedrog’ in, meteen wordt hij ontvangen door een overvolle tent met dolenthousiast publiek. Welkom in Zieuwent Marco!

Paaspop Zieuwent poster 1998
Paaspop 1998, ontwerp van Vic Hulshof

1998: Food fight met Anouk

In 1998 komt Anouk rechtstreeks van Paaspop Schijndel naar onze Paaspop. Ze heeft daar een Dijk (wat toevallig, die kwamen dat jaar ook optreden in onze tent) van een optreden gegeven. Dat zet ze ook neer in onze tent, heel Zieuwent ligt aan haar voeten.

Na haar optreden is het tijd om bij te komen met drank en het buffet. Of het buffet gesmaakt heeft zullen Anouk en haar roadies nooit weten, ze gebruikten het namelijk voor een food fight. Helaas voor onze vrijwilligers, was de kleedkamer een groot slagveld. Euforisch en nogal beschonken verlaat ze de kleedkamers, zoent ze het bestuur en bedankt iedereen honderd keer. Ze kruipt naast haar toenmalige manager in de auto, mét emmer tussen haar benen.

Paaspop 2001, ontwerp van Vic Hulshof.

2001: afgeblazen door MKZ-crisis

2001 zou hét jaar worden voor Paaspop Zieuwent. De ticketverkoop loopt als een trein (in de week voor Pasen zijn er al ruim 7000 kaarten verkocht), het posterontwerp is zó goed dat iedereen ze uit de kroegen mee naar huis neemt (geen grap, er was echt een schaarste) en er staat een dikke line-up klaar. Volgends de “oude garde” zou dit het beste programma in de historie van Paaspop worden. Denk aan Krezip, Racoon, Ilse DeLange en Kane.

Maar dan wordt een paar dagen voor het festival de vergunning ingetrokken door de burgemeester van Lichtenvoorde. De reden hiervoor is om te voorkomen dat de mond- en klauwzeercrisis (MKZ) zich verder zou verspreiden over de Paaspopbezoekers. Het hele festival valt in het water en het bestuur is boos. Heel erg boos, want de Radstake en City Lido mochten wél hun deuren openen. Iedereen die kaarten gekocht had, mocht deze in komen wisselen bij Het Witte Paard Zieuwent. Hier is een protestactie opgezet. Er stond een “doodskist” met daarop een bloemstuk met op het lint: Vroegtijdig van ons ontnomen, na een ongelijke strijd…

2001 was daardoor een crisisjaar voor paaspop. Alles stond klaar voor 3 dagen feest, maar toen werd alles afgeblazen. Er zijn dus al kosten gemaakt, maar daar stonden geen inkomsten tegenover. Natuurlijk was het festival verzekerd, maar de stichting moest alsnog vrijwel vanaf nul beginnen.

2003: Slag om Paaspop

In 2003 wordt het idee voor Slag om Paaspop opgezet. Vanaf november strijden regionale bands in verschillende voorrondes om de felbegeerde hoofdprijs: een avond openen op Paaspop. Het blijkt een groot succes, de voorrondes worden druk bezocht en de regionale bands lokken het publiek al vroeg in de avond naar het festival. Voor de deelnemende bands gelden wel een paar regels. Ze mogen alleen meedoen als ze uit de buurt komen, ze moeten eigen nummers produceren en ze mogen nog niet al te lang bestaan.

Bell Pepper: Ildi Hummelink (gas), Anne Stortelder (gitaar), Suzan Stortelder (toetsen & zang), Julia Engbersen (zang) en Marlou Spekschoor (drums).

In het begin werd de Slag om Paaspop nog uitgevochten in zalencentrum Bongers in Zieuwent. Vanaf 2006 verhuist de strijd naar Het Witte Paard. In 2007 wordt er een extra prijs toegevoegd: de publieksprijs. De winnaar van de juryprijs opent op zaterdag, de publiekswinnaar de zondag. Verschillende artiesten uit Oost-Gelre streden tijdens de Slag om Paaspop, waaronder Kiek Now Us, El Jando en Bell Pepper, de band waar Suzan (van Suzan & Freek) in begon.

Krezip op Paaspop Zieuwent
Krezip op Paaspop Zieuwent in 2003.

2003: Krezip komt toch nog!

De programmering van Paaspop heeft meermaals geprobeerd om Krezip naar Paaspop Zieuwent te halen. In 2000 was de eerste poging, hoen werd er helaas afgezegd vanwege ziekte. Gelukkig kon One in a Million het gat in de line-up vullen, mede dankzij allerlei instrumenten en versterkers uit oefenruimtes verspreid over Zieuwent. In 2001 zou Krezip dan toch naar Paaspop komen, helaas werd toen het festival helemaal afgelast. Maar in 2003 was het raak: driemaal is scheepsrecht, de aanhouder wint en nooit opgeven! Krezip stond op het podium en speelde heel Zieuwent plat.

Paaspop 2006, ontwerp van Vic Hulshof

2006: Dropkick Murphys, strong stuff!

Voor de Paaszaterdag van 2006 stonden de Dropkick Murphys op het programma. De band kwam rechtstreeks uit Boston (Verenigde Staten) en kickte hun Europese toer af in het mooie Zieuwent. Van deze toer zijn shirts beschikbaar waar Paaspop Zieuwent dus op staat! In alle eerlijkheid, er staat alleen Paaspop – the Netherlands, maar dat is wel onze Paaspop!

Dropkick Murphys op Paaspop Zieuwent

De bandleden waren op zoek naar ‘grass’. Dat was helaas niet in Zieuwent te koop. De dochter van een bestuurslid gaat met de bandleden naar Doetinchem om daar inkopen te doen. Het spul is een stuk sterker dan de Dropkick Murphys gewend waren. Ze beklimmen het podium en sluiten de zaterdagavond spetterend af. Figuurlijk én letterlijk: de doedelzakspeler verdwijnt tijdens het optreden even om zijn maaginhoud te legen achter het podium. “Strong stuff” verzuchten de bandleden na hun optreden.

Bron: Roomse Herrie

Paaspopposters van voorgaande jaren